2007-2010

Avaus perustettiin vuonna 2007 strategian ja liiketoiminnan konsulttitoimistona. Perustajajäseniin kuuluivat Harri Roschier, Kim Weckström, JP Virtanen ja Tom Nickels, joilla oli yhteinen tausta Satama Interactivessa, yhdessä tuolloin Euroopan johtavista digitaalisista toimistoista. Toimintaa vahvistettiin ja osaamista kasvatettiin digitaalisen markkinoinnin ja teknologiapalveluiden alueilla.

2011-2012

Avaus keskittyi toimialaa muokkaaviin yritysteknologioihin ja integroi tarjoomaansa mobiiliteknologian ja data-analytiikan erikoisosaamista. Puolan teknologiakeskittymään Wroclawiin perustettiin oma teknologiayksikkö, jonka avulla kyettiin nopeasti kasvattamaan teknologia- ja designosaamista. Vuoteen 2012 mennessä 73% liikevaihdosta tuli teknologia- ja konsultointipalveluista ja 27% digitaalisista markkinointipalveluista.

2013-2014

2013 Avauksen johtoon nousi uusi toimitusjohtaja Tom Jacobsson. Liiketoiminta jaettiin kahteen organisaatioon saman brändin alla. Avaus Consulting keskittyi digitaalisen liiketoiminnan ja palvelumuotoilun konsultointipalveluihin ja Avaus Marketing Innovations vahvisti osaamistaan dataohjattujen, digitaalisten markkinointipalveluiden tarjoajana. Elokuussa 2014 Siili Solutions osti Avaus Consultingin ja Avaus Marketing Innovations jatkoi Avaus-brändin haltijana alkuperäisten perustajajäsenten johdolla.

2015

Avaus käynnistää Ruotsin liiketoiminnat samalla kun Puolan Gdanskiin perustetaan teknologiakeskus.

Vuoden 2015 lopussa Avaus työllistää 90 henkilöä. Avaus solmii kolmannen strategisen teknologiakumppanuuden Salesforce Inc:in kanssa. Avaus julkaisee toisen vuosikertomuksensa.

Avauksen B2B -asiakkuuksien määrä kasvaa samalla kun B2C-asiakkaat panostavat yhä enemmän teknologiaan ja analytiikkaan. Uudet luovat sisällöt nousevat korkealle markkinoinnin agendalla.

2016

Avauksen vahva toimiala on nyt myös valmistava teollisuus. Avaus toimittaa laajoja markkinoinnin pilvipohjaisia ratkaisuja. Datahallinnan teknologiat (DMP:t) nousevat keskeiseksi osaksi markkinointipilveä. Ammattikieleen ilmestyy uusi sana: “Markkinointikasa” (marketing stack) kuvaamaan markkinoinnin käyttämiä teknologiakokonaisuuksia.

Suurimmat asiakkuudet kasvavat vuonna 2016 kooltaan ohi Avauksen vuoden 2009 koko liikevaihdon.

Avauksen growth-hacking tiimi kasvaa kilpaa teknologiatiimin kanssa. Avauksen tuore luova tiimi pääsee nopeasti alan kansainvälisten kilpailujen shortlistoille.

Marraskuussa 2016 Avaus ostaa ruotsalaisen analytiikka- ja datahallintayrityksen Actionbasen. Avauksessa työskentelee vuoden 2016 lopulla 150 henkilöä. Markkinoinnin murros on täydessä käynnissä. Avaus on kasvanut suurimmaksi riippumattomaksi datalähtöisen markkinoinnin toimijaksi Pohjoismaissa.

Lisää tietoa Avauksesta löydät Wikipediasta: https://fi.wikipedia.org/wiki/Avaus_(yritys)

Tilaa uutiskirje

Uutiskirjeemme kertoo markkinoinnin trendit ja tuoreimmat ilmiöt sekä B2C-, että B2B-näkökulmasta. Saat asiantuntijoidemme näkemykset ajankohtaisista aiheista sekä kutsut tapahtumiimme suoraan sähköpostiisi joka kuukausi.