Case: Account based marketing för Wärtsilä

En genomtänkt content-strategi för att nå och påverka en identifierad målgrupp på 200 beslutsfattare

 

Utmaning

Hur kan man, med en begränsad marknadsföringsbudget, nå och engagera potentiella kunder?

Wärtsilä Power Plants vill nå ut till en identifierad målgrupp med fördelarna med sin ”challenger technology”. Detta arbete ska stötta företagets lokala säljare i deras ansträngningar att övertala potentiella kunder om produktens värde och att sälja den erbjudna lösningen.

 

Strategi

En kontobaserad marknadsföringsstrategi riktad mot utvalda företag utformades.

Kontobaserad marknadsföring användes för att nå och påverka den nischade målgruppen. Dessutom etablerades tydliga kärnvärden för att på bästa sätt matcha varje “persona”, och de effektivaste kanalerna för att nå målgruppen identifierades.

 

Lösning

För att samla information om de potentiella kunderna spreds content genom IP-riktad reklam samt marketing automation-program.

En mikrosite med lokalt relevant content skapades. Med hjälp av sociala medier visades IP-riktade banners mot den identifierade målgruppen för att driva trafik till dessa siter. Man följde potentiella kunders aktiviteter på webben samt underhöll dessa med relevant content med hjälp av marketing automation-program.

 

Resultat

Synlighet och djupare kundförståelse. Möjlighet att sprida kampanjer på ett effektivare vis. Mätbar marknadsföring.

Registreringen av IP-adresser ger Wärtsilä insyn i vilka företag som är intresserade av deras erbjudanden. Den insamlade datan ger större förståelse för hur framtida kampanjer bör utformas. Alla de komplexa modeller som tagits fram för välfungerande marketing automation kan dupliceras och användas i liknande situationer.

 

Vill du veta mer om vad Avaus gjort och hur vi kan hjälpa dig? Hör av dig till Emma Storbacka! (emma.storbacka@avaus.fi, +358 50 368 0880)

PRENUMERERA PÅ VÅRT NYHETSBREV

I vårt nyhetsbrev berättar vi vad som är aktuellt inom marknadsföring och försäljning. Vårt nyhetsbrev skickas ut en gång i månaden. Dessutom kan du få inbjudningar till våra events och seminarier.