Emma Storbacka ny vd för Avaus

Emma Storbacka, nuvarande Sverigechef för Avaus, har idag utnämnts till verkställande direktör för hela Avaus, en byrå specialiserad på sälj- och marknadstransformation, Storbackas uppgift kommer att vara att leda Avaus internationella expansion i Tyskland och andra europeiska länder. Nuvarande VD och ledande partner Tom Nickels tar ansvaret för innovation och strategiska kunder med titeln Chief Innovation Officer.

 

Enligt styrelseordförande Harri Roschier har Storbacka gjort ett enastående jobb med lanseringen av Avaus svenska verksamhet. “Hon byggde upp ett vinnande lag och tog marknaden med storm på bara tre år. Nu håller Sverige på att bli vår huvudmarknad och det är det är dags för Emma att ikläda sig huvudrollen,” säger Roschier.

 

“Det är både spännande och enormt utmanande att axla huvudansvaret för Avaus nästa kliv framåt. Mitt team och jag har fått stort självförtroende av den starkt uppmuntrande mottagningen från våra kunder sedan starten. Nu måste jag säkerställa att vi fortsättningsvis håller kunderna entusiasmerade på både våra nya och etablerade marknader,” säger Storbacka.

 

Förändringstakten skruvas upp och konkurrensen fortsätter att hårdna, samtidigt som kunderna jobbar med att digitalisera kundgränssnittet till sina företag. “Det krävs en ny syn på kundupplevelse, teknologi, data och arbetssätt,” säger Tom Nickels som kommer att vara den drivande kraften bakom Avaus nya innovativa affärslösningar. Nickels skall förstärka Avaus roll som rådgivare för marknadschefer i Norden och Europa. “Vår mission är att skapa förändring och accelerera transformationen av våra kunders marknadsföring. Detta kräver att hela vårt team håller sig ett par steg före den allmänna utvecklingen,” säger Nickels.

 

Enligt Storbacka, kräver tillväxt ett helt nytt tanke- och arbetssätt i marknadsföringen. Förändringstakten av all kundinteraktion – marknadsföring, försäljning och kundservice, blir allt snabbare. En indikation på detta är att Avaus snabbast växande affärsområde har varit avancerad analys och Data Engineering. “Data Science är nu helt integrerad med alla aspekter av marknadsföring. Machine Learning och AI medför väldigt stora möjligheter att orkestrera kundupplevelser i stor skala – och därmed, hjälpa oss att nå framgång som marknadsförare,” säger Storbacka.

 

Tidigare arbetade Emma Storbacka som konsult på Cap Gemini. Hon börjar som VD den första September 2018.

 

Ytterligare information:

Harri Roschier, harri.roschier@avaus.fi

Emma Storbacka, emma.storbacka@avaus.se

 

Avaus Marketing Innovations är specialiserad på sälj- och marknadstransformation i Norden. Avaus team hjälper företag att förbättra sina affärsresultat genom att kombinera content med analys, teknologi, digital media och growth hacking. Huvudsakliga teknologipartners är Adobe, Salesforce och Marketo. Företaget har 150 anställda i Sverige, Finland och Polen. Omsättningen beräknas till 180 miljoner kronor år 2018.

PRENUMERERA PÅ VÅRT NYHETSBREV

I vårt nyhetsbrev berättar vi vad som är aktuellt inom marknadsföring och försäljning. Vårt nyhetsbrev skickas ut en gång i månaden. Dessutom kan du få inbjudningar till våra events och seminarier.