Voiko markkinointi pelastaa Suomen? – Osa 2

Newsletter_May_Kirjoitus_1_Blogikuva

Koska kansantaloutemme kolmesta kasvattamiskeinosta kaksi, eli kotimaisen kysynnän ja julkisen sektorin paisuttaminen ovat poliittisessa pannassa, Suomen ainoa pelastautumiskeino on viennin volyymien vääntäminen kovemmalle.

Viime blogissani peräänkuulutin lukuja Suomen vientiteollisuuden markkinointipanostuksista. Muuten niin tarkkaan tilastoidusta Suomen maasta niitä ei vain tunnu löytyvän. Ei sitten millään. Ei näitä lukuja kukaan varmaan varsinaisesti panttaa, mutta ehkä niiden selvittämiselle ei syystä tai toisesta ole aikaisemmin ollut tarvetta.

Me uskomme, että suomalaisten vientiyritysten markkinointipanostusten kokonaisluvut saadaan selvitettyä melko pienellä vaivalla. Suurempi homma lienee selvittää, mikä osa markkinoinnista kohdistuu Suomen vientiponnistusten tukemiseen. Tarkemmin sanottuna juuri siihen vientiyritysten toiminnan osaan, jossa suomalaisen työn tulokset – tuotteet ja palvelut myydään muualla kuin kotimarkkinoilla.

Olemme soittaneet läpi EK:n, Etlan, ASML:n MTL:n, ML:n ja Markin. Lähetimme personoidun sähköpostin jopa M&M:llekin. Lukuja emme saaneet. Emmekä toimintasuunnitelmaa niiden löytämiseksi, mutta käytyjen keskustelujen perusteella muodostui täydellinen konsensus kaikkien asianosaisten välillä – vientimarkkinoinnin salat tulisi selvittää. Kaksi graduaan viimeistelevää salapoliisia on kuulemma jo asialla.
Nokia on poikkeus suuryritysten joukossa. Se avaa myynnin ja markkinoinnin kustannukset vuosikertomuksessaan. Muun muassa Koneen, Stora Enson ja Neste Oilin vuosikertomuksissa sana markkinointi esiintyy pelkästään johtoryhmän titteleissä.

Jatkamme Suomen vientimarkkinoinnin kadonneiden lukujen metsästystä. Ne löydetään kyllä, pysykää kanavalla!

Kiinnostuitko? Ota yhteys: