Voiko markkinointi pelastaa Suomen? – Osa 1

Newsletter_April_Kirjoitus_1B_Blogikuva

Avaus Marketing Innovationsin nopeimmin kasvava asiakasryhmä on pohjoismaiset teollisuusyritykset. Yhteistyötä kanssamme tekevät yritykset etsivät kilpailuetua omasta myynnistä ja markkinoinnista.

Markkinointiviestinnän panoksia seurataan pakkomielteisesti maamme rajojen sisällä. Hengitystä pidätellen seurataan pienen ja suuren mediakakun koon vaihtelua markkinoinnin ammattilaisten keskuudessa siinä missä “kestohuolestuneisuutta” aiheuttavia BKT-lukuja.

Teollisuutemme globaaleja markkinointipanoksia ei seuraa kukaan. Miten on mahdollista että Suomen kestojeesuksen eli vientiteollisuuden myynninedistämisen ja markkinoinnin panoksista ei välitä kukaan?

Uutiskynnyksen ylitti yksi markkinointiteko vuodelta 2014 – Supercellin 400 miljoonan globaali panostus. Kukaan ei kiinnittänyt huomiota Nokian vajaan miljardin myynti- ja markkinointipanokseen. Nokian huippuvuotena 2007 luku oli hulppeat 4,3 miljardia (eikä tähän lukuun sisältynyt silloista Nokia Siemens Networksia).

Eikö vientiteollisuutemme markkinointipanokset ole keskeinen kilpailutekijä muiden joukossa? Suomen tavaravienti on tippunut vuoden 2007 75 miljardista vuoden 2014 56 miljardiin euroon. Mitä on tapahtunut markkinoinnissa? Panosten määrän kehitystä ei osaa sanoa kukaan. Heittona voisi sanoa että ne ovat puolittuneet.

Me Avaus Marketing Innovationsissa olemme ymmärtäneet, että edessä on aikamoinen yhteinen urakka.