Tutkitusti totta: Luovuudella parempaa liiketoimintaa

Newsletter_April_Kirjoitus_2_Blogikuva

Forresterin The Creative Dividend – How creativity impacts business results -tutkimuksen mukaan yritykset, jotka syleilevät luovuutta, pärjäävät kilpailijoitaan paremmin liiketoiminnassa. Luovuuteen panostavat yritykset kasvattavat liikevaihtoaan sekä nappaavat markkinaosuuksia kilpailijoitaan nopeammin ja enemmän.

Huolimatta siitä, että luovuus on selkeä mahdollisuus ja kilpailuetutekijä yrityksille, suurin osa organisaatioista ei syystä tai toisesta pysty toimimaan niin luovasti tai tarjoamaan niin luovia palveluita kuin haluaisivat. Forresterin tutkimus perustui yli 300 globaalin yrityksen markkinoinnin johtotehtävissä työskentelevien henkilöiden haastatteluihin kymmeniltä eri toimialoilta. Avaus Marketing Innovations nostaa seuraavat tutkimuksen ydinlöydökset tarkasteluun:

 

  • Luuletko työskenteleväsi luovassa yrityksessä?
    61% markkinoinnin Senior Manager -asemassa työskentelevistä henkilöistä ei miellä itse työskentelevänsä luovassa organisaatiossa.

 

  • Luovuus draivaa parempaa businesta
    82% tutkimukseen osallistuneista yrityksistä uskoo, että luovuuden ja parempien liiketoiminnallisten tulosten välillä on vahva yhteys.

 

  • Jopa 10% lisää liikevaihtoa
    Yritykset, jotka panostavat luovuuteen omassa toiminnassaan jatkuvasti kehittäen sitä, saavuttavat 3,5-kertaisella todennäköisyydellä noin 10% liikevaihdon kasvua vuositasolla kilpailijoihin verrattuna, jotka eivät panosta luovuuteen.

 

  • Hyvä työnantaja on luova
    69% yrityksistä, jotka ovat rankattu korkealle luovien organisaatioiden listalla Forresterin tutkimuksessa, ovat todistetusti arvostetun työnantajan maineessa ja saavuttaneet tunnustusta Best Places to Work -tutkimuksissa.

 

  • Suurin yksittäinen mahdollisuus: parempi asiakaskokemus
    Luovuus kukoistaa koko organisaatiossa, jos se on myös johdon päivittäisellä agendalla. Forresterin tutkimus osoittaa, että yritykset, joiden johto on sitoutunut luovuuden kehittämiseen ja luovuutta edistävien aloitteiden ja ohjelmien läpiviemiseen ja niihin investoimiseen koko organisaatiossa, tuottavat laadukkaampia, parempaa asiakaskokemusta tarjoavia palveluita omille asiakkailleen sekä heidän asiakkailleen. Adoben Quarterly Digital Intelligence Briefing -tutkimuksen mukaan paremman asiakaskokemuksen tuottaminen on suurin yksittäinen mahdollisuus paremman kilpailuaseman saavuttamiseksi. Taakse vertailussa jäivät muun muassa sisältömarkkinointi, big data, markkinoinnin automaatio tai monikanavainen markkinointi.

 

Luovuus ei ole enää vain kaunista kuorrutusta, suunnittelijoiden etuoikeus tai jotain epämääräistä, jonka ROI:ta ei muka voisi mitata. Luovuus on systemaattista tekemistä, parempien ideoiden ja palveluiden kehittämistä ja fiksumpien toimintatapojen käyttöönottamista. Se on ketterää ongelmanratkaisukykyä, teknologian ja personoitujen sisältöjen saumatonta synergiaa ja asetettujen tavoitteiden saavuttamista yhdessä innovoimalla, roolista tai kompetenssista riippumatta.

 

Lähteet:
The Creative Dividend – How creativity impacts business results, August 2014. Study by Forrester for Adobe.
Quarterly Digital Intelligence Briefing: Digital Trends 2015, Nov 2014-Jan 2015. Online survey by Adobe.