TOP 10 datan tarjoamaa asiakashyötyä

AMI_Blogi_Top_10
  1. Tarpeisiini räätälöidyt tuotteet ja palvelut
    ’One size fits all’ ei ole nykypäivää. Kertomalla yritykselle mitä tarvitsen, saan minulle parhaan ratkaisun eikä vähempään tarvitse tyytyä. Avaamalla suunsa niin virtuaali- kuin reaalimaailmassakin saa parempaa palvelua ja mahdollisuuden räätälöidä omiin tarpeisiinsa sopivat tuotteet ja palvelut.
  2. Palvelun käytön seuraaminen ja hallinta
    Osa toimialoista kuten pankit, sähköyhtiöt ja teleoperaattorit ovat perinteisesti keränneet palvelujensa käyttöön liittyvää asiakastietoa omiin järjestelmiinsä. Hyväksymällä sen, että yritys kerää tietoa minusta, pääsen myös itse tarkastelemaan tätä dataa ja saan samalla suoran kanavan käyttämieni palvelujen seuraamiseen ja hallintaan.
  3. Osaan hyödyntää ostamiani tuotteita ja palveluja entistä paremmin
    Ostohistorian perusteella yrityksillä on näköyhteys siihen mitä tuotteita tai palveluja asiakas on viime aikoina ostanut. Tämän tiedon pohjalta voin saada vinkkejä tuotteiden käyttöön liittyen, mahdollisuuden oppia hyödyntämään tuotteita paremmin ja suosituksia muista juuri tässä tilanteessa minulle sopivista vaihtoehdoista.
  4. Oikea-aikaista palvelua asiakastietoa vastaan
    Ostokäyttäytymistietoa analysoimalla yritys voi muistuttaa asiakasta seuraavasta palvelutapahtumasta tai ostosta. Asiakkaalle jo ennen influenssa-kautta lähetetty muistutusviesti ajan varaamisesta jokasyksyiseen influenssarokotukseen tai vinkki joulun ajan junavuorojen täyttymisestä suosikkimatkakohteeseen on palvelua, josta anonyymit asiakkaat voivat vain haaveilla.
  5. Asioinnin helppous ja nopeus
    Luovuttamalla tietoja yrityksen käyttöön asiakas varmistaa sen, että data on häntä palvelevan henkilön tiedossa asiointikanavasta riippumatta – itsepalvelukanavissa myös hänen itsensä. Asiointi nopeutuu ja helpottuu, kun historiatieto on saatavilla ja sen perusteella selviää kätevästi mistä viime kerralla on kiikastanut.
  6. Ei tarvitse nähdä liikaa vaivaa suhteessa mitä saan
    Rekisteröitymällä verkkopalveluihin ja -kauppoihin asioinnista selviää seuraavalla kerralla vaivattomammin, kun jo aiemmin syötetyt tiedot ovat suoraan hyödynnettävissä. Tilauksen voi helposti uusia järjestelmään tallentuneen informaation perusteella eikä minua pakoteta toistamaan jo kerran läpikäytyjä vaiheita.
  7. Kokemusten jakaminen
    Kertomalla yritykselle itsestään asiakas saa mahdollisuuden jakaa omia kokemuksiaan omassa verkostossaan. Todellista arvoa syntyy dialogissa asiakkaan ja yrityksen välillä. Kun asiakas antaa itsestään jotain yritykselle, voi vastineeksi myös saada itse paljon enemmän.
  8. Edullisemmat hinnat ja muut edut
    Data kertoo yritykselle mitä asiakas arvostaa. Asiakastietojen perusteella selviävät asiakkaan kiinnostuksen kohteet ja ostohistorian perusteella hänelle sopivat tuotteet. Kiitoksena aiemmin rekis- teröityneenä tehdyistä ostoistani mailiini ilmestyy alekoodi. Seuraavaksi saan tarpeideni perusteella tehdyn tarjouksen tai etuja juuri minulle sopivista tuotteista.
  9. Näen mitä tietoja minusta on ja voin muokata niitä tai poistaa ne
    Asiakkaalla tulee olla mahdollisuus vaikuttaa siihen mitä tietoja yritys hänestä säilyttää ja vaihtoehtona myös anonymiteetin säilyttäminen. Tämä kasvattaa luottamusta. Asiointi on kuitenkin huomattavasti suoraviivaisempaa ja nopeampaa mikäli tietoa asiointikäyttäytymisestä tallennetaan. Hyöty siitä, ettei anonymiteetistä pidä kynsin hampain kiinni on listan edeltäviä kohtia tarkastelemalla selvä.
  10. Luottamus siihen, että tietoja käytetään vastuullisesti ja edut huomioiden
    Aito vuorovaikutus edellyttää luottamusta ja luottamuksen voi saavuttaa vain silloin, kun asiakas ymmärtää mitä tietoa hänestä on olemassa, miksi sitä kerätään ja miten sitä käytetään. Asiakkaat voivat suhtautua epäluuloisesti tiedonkeruuta kohtaan ellei asian kanssa toimita avoimesti.

Lue lisää