Pressmeddelande: Avaus Marketing Innovations etablerar sig i Stockholm

Newsletter_April_Kirjoitus_1_Blogikuva

Företaget skall betjäna stora nordiska kunder i Sverige. Mikael Thiel som leder den svenska verksamheten, har tidigare arbetat som VD för MRM//McCann i Stockholm.

Avaus har vuxit snabbt i Finland och sysselsätter idag sjuttiosex  personer inom data- och technologistyrda marknadsföringslösningar. – Avaus jobbar redan på den svenska maknaden och har en unik erfarenhet av omfattande marknadsföringsprogram för storkunder, säger Thiel. – De har bevisat att marknadsföringen effektivt kan driva försäljning och lönsamhet genom att kombinera teknik, analytik och engagerande automatiserad kommunikation. Ja, Avaus representerar nog den nordiska toppen inom det området, säger Thiel.

När Thiel tidigare i år kontaktades var det första gången han hörde talas om Avaus. – Efter  en närmare titt på företaget, var valet att ta jobbet som VD och Sverigechef lätt. Att få vara med i ett sammanhang där jag får lära mig nya saker och hänga med i frontlinjen på den stora förändring som just nu pågår i branschen är en möjlighet som jag helt enkelt inte kan missa. Avaus är nytänkare, säger Thiel.

Enligt Avaus operativa chef Tuomo Räsänen, tillhör Sverige en av de tuffaste och mest avancerade marknaderna i Europa. – Det känns som en lämplig utmaning, konstaterar Räsänen.

Enligt marknadsundersökaren IDG omsätter den nordiska marknaden för marknadsföringsteknologi ca 2,4 miljarder kronor årligen. Till detta kommer dessutom en fem gånger så stor marknad för relaterade tjänster. – Sverige svarar för en dryg tredjedel av hela den nordiska marknaden. Vi hoppas kunna tillföra ny teknologi och kompetens inom analysområdet till det redan starka svenska varumärkeskunnadet, säger Räsänen.

Avaus Marketing Innovations omsatte drygt 60 miljoner kronor år 2014. Företaget håller också på att etablera ett nytt teknologicenter i Polen. Avaus har vuxit över 40 procent varje år sedan starten 2007.