Avaus förvärvar analys- och dataexperterna Actionbase – tar täten för att höja marknadsföringens IQ

Avaus svenska vd Mikael Thiel och Actionbases vd Mårten Tilosius står nu i centrum för datadriven förändring inom marknadsföringsbranchen Avaus svenska vd Mikael Thiel och Actionbases vd Mårten Tilosius står nu i centrum för datadriven förändring inom marknadsföringsbranchen

Förra året etablerade sig det Helsingforsbaserade marknadsförings- och teknologiföretaget Avaus Marketing Innovations i Sverige. Sedan dess har verksamheten vuxit kraftigt. Nu förvärvar man svenska Actionbase AB och tar därmed en ledande position inom datadriven digital marknadsföring i Norden.

Efter förvärvet har Avaus totalt 40 anställda i Sverige med sammanlagt 150 i hela bolaget. Avaus jobbar med marketing transformation, och bygger sitt erbjudande på en kombination av analys, marknadsföringsteknologi, utveckling av content , strategi, digital media och growth hacking. Genom att analysera stora mängder data om kunder och deras beteenden samt koppla den till intelligenta automatiserade marknadsaktiviteter, skapas möjligheter att bearbeta enskilda kunder med anpassade erbjudanden. Med ökad relevans stiger sannolikheten till köp.

– Den stora ”nya vågen” inom marknadsföring bygger på artificiell intelligens. Där ligger vi redan långt framme och efter förvärvet av Actionbase kan vi i ännu större utsträckning hjälpa våra kunder att transformera sättet de bedriver sin marknadsföring på, säger Avaus svenska vd Mikael Thiel.

Actionbase är specialister inom data management, dataanalys och strategi, med kontor i Stockholm och Göteborg samt kunder i hela Norden. Båda företagen verkar i centrum för branschens pågående förändring, där data är en allt viktigare drivkraft för starka marknadsföringsresultat: Investeringarna i marknadsföringsteknologi driver utvecklingen och det bara finns ett fåtal leverantörer som kan erbjuda ett komplett tjänstepaket.

Mårten Tilosius, vd för Actionbase, har samarbetat en längre tid med Avaus och delar företagets vision om att bli nordiska mästare inom datadriven marknadsföring.

– Med förenade krafter blir vi en starkare partner till våra kunder och teknologileverantörer. Våra medarbetare får möjlighet att jobba med de allra mest spännande och utmanande uppdragen i Norden, säger han.

För mer information, kontakta:

Mikael Thiel, 0705-75 75 75, mikael.thiel@avaus.se. För bilder, kontakta Terhi Kangas, terhi.kangas@avaus.fi.

Avaus Marketing Innovations är specialister inom digital marknadsföring och marknadsförings-teknologi i Norden. Avaus team hjälper företag att förbättra sina affärsresultat genom att kombinera content med analys, teknologi, digital media och growth hacking. Huvudsakliga teknologipartners är Adobe, Salesforce och Marketo. Företaget har 150 anställda i Sverige, Finland och Polen. Omsättningen beräknas till 130 miljoner kronor år 2016.