Microsoft pyrkii B2B-markkinoinnin killeriksi

-

Parin viimeisen päivän puheenaihe on ollut yllättävä, mutta sangen kiintoisa avioliitto Microsoftin ja Linkedin-yhteisöpalvelun välillä. Pk-yrityssegmenttiin jumittunut Microsoft hakee LinkedIn- kaupallaan CRM:n ja B2B-markkinoinnin ykköspaikkaa markkinoinnin teknologioiden kilpajuoksussa.

LinkedInin mukana ei tule ainoastaan 430 miljoonaa käyttäjää, vaan myös heidän tunnistetietonsa. LinkedInissä on arviolta 16 miljoonaa yritystä, joista neljällä miljoonalla on oma sivu.

Microsoftilla on nyt pääsy suoraan nimettyihin käyttäjiin ja päättäjiin ja heistä yhdisteltyyn dataan. Jos 26 miljardin kauppasumma jaetaan käyttäjämäärällä hinnaksi tulee 60 dollaria per käyttäjä, mikä B2B-maailmassa ei ole kovinkaan paljon.

Toisaalta jos kauppahinnan suhteuttaa LinkedInin liikevaihtoon, tulee siitä 7 dollaria per käyttäjä vuodessa, mikä voi tuntua kovalta.

Merkittävintä kaupassa on kuitenkin se, että Microsoft voi nyt alkaa ristiinmyymään 1,1 miljardille Office-käyttäjälleen LinkedIniä ja sen palveluita. Microsoft kamppailee teknologian maailmanherruudesta huomattavasti paremmilla aseilla kuin aikaisemmin. Vastassa ovat isot pelurit. Amazonilla on 240 miljoonaa, Baidulla 500 miljoonaa ja Applella 1,1 miljardia asiakasta. Lisäksi asiakkaiden ajasta kilpailevat myös Facebook 1,8 miljardilla käyttäjällään ja Googlen arviolta 2,5 miljardia hakukone-, Gmail- ja Android-käyttäjää.

Microsoft on nyt rakentamassa itsestään täyttä 360 asteen yritysviestinnän ja työelämän ekosysteemiä, jonka sisällä eri palvelut toimivat saumatta yhteen, Officesta Skypeen, Sharepontiin ja LinkedIniin.

Suomessa LinkedInillä on puoli miljoonaa käyttäjää. Microsoftista tulee meilläkin kertaheitolla suurin tekijä ainakin rekrytointimarkkinoilla (LinkedIn Recruiter). Perässä tulevat Microsoft-LinkedInin BtoB-media (LinkedIn Advertising) ja myynnin palvelut (LinkedIn Sales).

Markkinoinnin palveluista on todennäköisesti odotettavissa jonkinlainen yhdistelmä Microsoftin alullaan olevasta markkinointipilvestä eli MS-Marketingista ja LinkedinIstä.

Mikä tahansa CRM-teknologia yhdistettynä LinkedInin profiilitietoon on ainakin konseptina potentiaalinen B2B-killeri. Itse asiassa sangen nerokas veto vanhalta ohjelmistotalolta. Seuraavia siirtoja kannattaa jokaisen B2B-markkinoijan seurata tarkkaan.

 

Microsoftin toimitusjohtaja Satya Nadella ja LinkedInin Jeff Weiner kertovat kaupasta. https://www.youtube.com/watch?v=-89PWn0QaaY