Markkinointi + IT = totta (joskus)

Markkinoinnin tehtävä on kasvattaa yrityksen tulorahoitusta. IT:n tulisi lisätä tehokkuutta ja säästää kustannuksia. Pelkästään jo tavoitteiden erilaisuudessa piilee otolliset organisaatiodraaman ainekset. Avauksen hiljattain teettämän Markkinoinnin uudistajat – tutkimuksen mukaan markkinoijat kokivat, että uuden teknologian omaksuminen on markkinoinnin ykkösprioriteetteja. Samaan hengenvetoon he totesivat, todettiin, että yhteispeli IT:n kanssa on merkittävä haaste.

 

Tämä on vakavampi asia suomalaisten yritysten kilpailukyvyn kehittämisen kannalta kuin moni ymmärtääkään. Kansainvälinen kilpailu on siirtynyt digikanaviin. Kansainväliset kilpailijat kehittävät omaa markkinointiteknologiaansa aivan eri vauhtia kuin mihin meidän kotimaiset yritykset ovat tottuneet.

 

Gartnerin mukaan markkinointi on lähivuosien suurin IT-palveluiden ostaja. Markkinoinnin uudet, teknologiapohjaiset hankkeet ovat nousseet ylimmän johdon agendalle ja yritysten IT-suunnitelmiin. Mutta kulttuuri- ja toimintatapaerot markkinoinnin ja tietohallinnon välillä luo merkittäviä hidasteita teknologiavetoisen markkinoinnin toteuttamiselle.

 

Prosessivetoinen ja riskejä karttava IT toivoo, että markkinointi taipuisi vesiputousten maailmaan, jossa rakennetaan perusteellisesti suunniteltuja järjestelmiä hitaasti, mutta varmasti. Markkinointi taas haluaisi nopeita tuloksia ja kykyä muuttaa suuntaa kun tilanteet kehittyvät. Ero ajattelutavassa on varsin suuri.

 

Moni uusiin teknologioihin liittyvä hankintaprosessi karkaa markkinoinnin käsistä viimeistään kun siirrytään tarjouspyyntövaiheeseen. IT täyttää velvollisuudentuntoisesti markkinoinnin jättämän tyhjiön. Prosessista tulee perinteinen IT-hanke joka nopeasti muuttuu markkinoijalle vieraaksi. Kun on käyttöönoton aika, markkinointi ei enää tunne hanketta omakseen. Prosessi näyttää jälkikäteen oikealta – hallittu hankintamenettely on viety päätökseen. Liiketoimintamielessä päädyttiin metsään kun teknologian varsinainen omistaja ja käyttäjä – markkinointi – ei saa kapulaa pysymään kädessään. Tilanne on tuttu CRM-aallon ajalta. Nyt tilanne näyttää toistuvan markkinoinnin tekkihankkeissa.

 

Digitalisoinnin haasteita ratkotaan parhaillaan palkkaamalla digijohtajia. Nyt seuraavat markkinointiteknologiajohtajat perässä. Markkinointi ei enää pärjää ilman omaa syvää teknologiaymmärrystä. Ilman uusimpien markkinointiteknologioiden nopeaa omaksumista, suomalaiset yritykset eivät tule pärjäämään kansainvälisessä kilpailussa. Moni markkinoija suorittaa nyt teknologian hankkimisen ja käytön lyhyttä oppimäärää. Entä IT? Tullaanko sieltä puolitiehen vastaan?

 

Kiinnostuitko? Kysy lisää: