Markkinoinnilla maailmaa parantamassa

AMI_Blogi_Maailmaa_parantamassa

Myönnän kuuluvani markkinoinnin ammattilaisten vähemmistöön – vähemmistöön, joka uskoo, että markkinoinnilla pystyy parantamaan maailmaa eikä vain bisnestä. Hyvä markkinoija osaa tarjota sellaista sisältöä, jonka vastaanottaja kokee arvokkaaksi. Se sisältää vastaanottajan kannalta juuri oikeaa asiaa, oikeassa asiayhteydessä ja oikea-aikaisesti. Tämä vähentää viestinnän hävikkiä ja pelastaa markkinoinnin vihdoinkin itse aiheutetusta tyrkyttäjän maineesta.

Uusi ajattelutapa yhdistettynä uuteen teknologiaan mahdollistaa hyvän markkinoinnin, joka ei edes tunnu markkinoinnilta. Se yllättää, viihdyttää ja synnyttää halun jakaa muiden kanssa.

Moni markkinoija on nopeasti oppinut uusille tavoille. Lemmikkiruoan valmistaja opettaa lemmikin hankkimista harkitsevalle ruokkimista, ulkoiluttamista ja linnunhäkin siivoamista Tamagotchi-applikaatiolla. Testin päätteeksi saa tietää, onko valmis eläimen huoltajuuteen. Revlonin Beauty Nation kuratoi taiteilijoita, edelläkävijöitä ja yrittäjiä käsittelevää blogia. Beauty Nation kasvattaa, luo esimerkkejä ja avaa mahdollisuuksien ovia nuorille naisille.

Huono markkinointi oli sekin hyvää aikoinaan. Teollinen massamarkkinointi teki aikaisemmasta ylellisyydestä jokamiehen oikeuden. Kun perustarpeet olivat tyydytettyjä, massamarkkinointi muuttui ensin hälyksi ja sen jälkeen häiriöksi. Vasta internetissä sille annettiin nimi: Spam.
Hyvä, uusi markkinointi on kutsuttu vieras. Se saapuu ajallaan ja puhuu asiaa, olkoon ympäristö neukkari, olohuone tai kulmakuppila. Se tuo yritykselle tehoja, asiakkaalle merkityksellisiä kokemuksia ja kansalaiselle asioimisen helppoutta. Parhaimmillaan se tuo hyvien kokemusten jakamisen iloa.