Jenkit RAY:n uudessa kampanjassa: – Olisi ihanaa asua Suomessa

Kuva3RAY

Suomalaiset olivat unohtaneet mikä on RAY:n merkitys yhteiskunnassamme. Mielikuva rahapelaamisen hyväksyttävyydestä oli ollut laskusuhdanteessa reilun vuosikymmenen. Suomalaisia ylpeydenaiheita -imagokampanjan idea syntyi vahvasta ymmärryksestä suomalaiseen luonteeseen: siihen miten näemme itsemme. Olemme kansa, joka huomaa oman erityisyytensä vasta kun ulkomaalainen sanoo sen ääneen. Kampanjan aikana ensimmäistä kertaa Raha-automaattiyhdistys onnistui kääntämään rahapelaamisen hyväksyttävyyskäyrän huikeaan positiiviseen nousuun.

Koko vuoden kestävä kampanjakokonaisuus koostui 19 filmistä, lukuisista sosiaalisen median viikoittain optimoiduista mainoksista ja kymmenistä printtitoteutuksista. Otimme haltuun myös yli 12 000 raha-automaattinäyttöä ja kampanja jalkautui 100 pelisaliin ympäri Suomea. Kampanja näkyi myös Casino Helsingissä, ray.fi:ssä ja kumppaniyritysten mainospinnoissa. Kampanja on shortlistattu Effie Finland 2016 -kilpailussa.

 

– En tiennyt, että on maa, jossa tehdään niin, ihmettelee eräs paikallinen. – Sellainen maa? Muuttaisin sinne heti. Juuri noinhan homman pitäisikin toimia. Ihmiset pitämässä huolta toisistaan, sanoo puolestaan toinen yhdysvaltalainen kadunmies.

RAY:n asiakkuus- ja markkinointipäällikkö Sanna Pietiäinen toivoo, että kampanja auttaa suomalaisia arvostamaan järjestelmämme hienoutta. – Kun naapuri kehuu pihajuhlissa puolisosi olemusta, näetkin yhtäkkiä  pitkäaikaisen kumppanisi kauneuden uudelleen, Pietiäinen kertoo.

– Olemme luonnostamme vaatimattomia maamme ja kulttuurimme upeista erityispiirteistä, sanoo RAY:n markkinointivastaava Tommi Viitala. Hänen mukaansa rahapelimallimme kuuluu suomalaisten ylpeydenaiheiden listalle, koulutusjärjestelmämme ja saunan lomaan. – Tätä todistavat hyvin jenkkien vahvat reaktiot.

Kampanjassa tullaan jatkossa näkemään myös kuvitteellinen lasvegasilainen miljonäärihahmo Richard Diamond, joka haastaa twiitissään koko maailman esittämään hänelle Las Vegasia paremman järjestelmän. Sitä kautta hän päätyy Suomeen. – Richardin mielestä ”rahapelituottojen jakaminen apua tarvitseville on hulluutta”, Viitala paljastaa.

Koko vuoden kestäväksi suunnitellun monimedia-kampanjan takana on Avaus. Kampanjaan kuuluvat videosisällöt ja TV-spotit on tuottanut Woodpecker Film.

Raha-automaattiyhdistyksen koko liikevoitto käytetään sosiaali- ja terveysjärjestöjen sekä sotiemme veteraanien tukemiseen. Vuonna 2016 RAY:n avustusta saa 824 sosiaali- ja terveysalan järjestöä yli 1 700 kohteeseen yhteensä 315,3 miljoonaa euroa.  Lisäksi RAY:n tuotosta ohjataan Valtiokonttorin kautta 111,5 miljoonaa euroa sotiemme veteraaneille.

Kampanjasivu:

https://www.ray.fi/suomesta

Katuhaastattelu #1, Las Vegas:

https://www.youtube.com/watch?v=uOhUC4EikEU

Katuhaastattelu #2, Las Vegas:

https://www.youtube.com/watch?v=KRJazq98dCY

Miljonääri R. Diamondin esittely:

https://www.youtube.com/watch?v=0UGjysho40E

 

Lisätietoa:

Sanna Pietiäinen

sanna.pietiainen@ray.fi

 

Mia Luostarinen