Growth Hacker Insight: Käytettävyys ratkaisee myös uutiskirjeessä

Newsletter_May_Kirjoitus_8_Blogikuva

Kuvittele, että olet ostamassa uutta autoa ja lähdössä koeajelulle. Ajokokemus jää kuitenkin vajaaksi tai jopa hengenvaaralliseksi, sillä valmistaja on päättänyt vaihtaa kaasun ja jarrun paikkaa. Vaihdekeppikin on erilainen ja väärässä paikassa. Palautat auton vihaisena takaisin autokauppaan. Ostopäätös jää tekemättä, koska valmistaja ei ole huomioinut auton käytettävyyttä.

Sama pätee uutiskirjeisiin. Netin käyttäjät ovat tottuneet toimimaan tietyllä tavalla ja omaksuneet tietyt, kirjoittamattomat säännöt sen toiminnallisuudelle. He ovat tottuneet näkemään logon ja navigaation uutiskirjeen yläreunassa ja osaavat etsiä unsubscribe-linkin kirjeen alareunasta. Klikattavat elementit erotetaan nopeasti muusta sisällöstä.

Jos nämä tutuiksi tulleet peruselementit heitetään kokonaan romukoppaan, tulee käyttökokemuksesta helposti negatiivinen. Käyttäjät eivät ole tyhmiä tai osaamattomia, siksi uutiskirjeen helppolukuisuus ja saavutettavuus ovat lähettäjän vastuulla. Myynnin kasvun mittaaminen on turhaa, jos vastaanottaja ei näe lähettämäsi mailin sisältöä tai löydä linkkejä, joita pitäisi klikata. Silloin kaikki sisällön eteen tehty työ on jo mennyt hukkaan. Turhautunut vastaanottaja ei tee ostopäätöksiä, ota yhteyttä tai välttämättä edes lue koko viestiä. Pahimmassa tapauksessa hän ärsyyntyy.

Uutiskirjeen vastaanottaja on myös kiireinen. Hänellä ei ole aikaa etsiä kirjeen olennaisinta informaatiota tai arvuutella, mitä nappia painamalla pääsee ilmoittautumissivulle. Käyttäjä arvostaa mutkattomuutta ja sitä, että voi keskittyä olennaiseen. Siksi uutiskirjeen hyvä käytettävyys on tärkeää myös konversion kasvattamisen kannalta.

5 nopeaa kasvuhakkerivinkkiä uutiskirjeen käytettävyyden parantamiseksi

Plain text: Sisällytä kirjeeseen aina myös plain text -versio. Useimmissa työkaluissa on sille oma välilehtensä ja näin varmistat, että käyttäjä näkee viestin tekstisisällön, vaikkei html-versio näkyisikään.

Alt-teksti: Lisää kuville alt-teksti (alternative text). Vaihtoehtoinen teksti näkyy, jos kuva ei jostain syystä lataudu tai vastaanottajalla on käytössään näytön lukulaite esimerkiksi näkövamman vuoksi. Jotkut sähköpostiohjelmat, kuten Outlook ja Thunderbird, näyttävät myös automaattisesti pelkästään alt-tekstit, ellei kuvia lataa erikseen.

Mobiilius: Huolehdi, että uutiskirjeesi ovat luettavissa myös älypuhelimella ja tabletilla. Ota huomioon myös linkkien koko: käyttäjän täytyy osua niihin peukalolla.

Luettavuus: Tarkista uutiskirjeesi luettavuus. Onko fonttikoko tarpeeksi suuri? Erottuuko fontti tarpeeksi hyvin taustaväristä?

Layout ja pituus: Mieti, missä järjestyksessä haluat esittää asiasi. Varsinkin älypuhelimella käyttäjä joutuu selaamaan paljon, joten tärkein informaatio ja CTA (call to action) -napit kannattaa sijoittaa mahdollisimman ylös. Myös uutiskirjeen pituuteen kannattaa suhtautua kriittisesti.

Kiinnostuitko? Ota yhteys: