Terveisiä Adobe Summitista – ”Marketing beyond marketing”

WP_20150429_09_28_30_Pro

Adoben konferenssi Adobe Summit keräsi huhtikuun lopussa yli 4000 digitaalisen markkinoinnin ammattilaista Lontoon Excel-areenalle. Suomalaisia oli paikalla ennätysmäärä ja iloksemme myös kattava edustus nykyisiä asiakkaitamme ja kumppaneitamme sekä mielenkiintoisia uusia kontakteja. Avaus Marketingia konferenssissa edustivat tänä vuonna Tom Nickels, Tuomo Räsänen, Saija Ekman, Anna Multanen ja Jari Salojuuri.

Adoben visio vakuuttaa
Adoben viime vuonna maailman ensi-iltansa saanut Adobe Marketing Cloud-tuoteperhe täydentyi Summitissa kahdella uudella tuotteella, Audience Managerilla ja Primetimella. Näistä ensimmäinen mahdollistaa asiakasprofiilien rakentamisen hyödynnettäväksi niin omissa kuin ostetuissa kanavissa, jälkimmäinen taas TV-sisältöjen tuomisen kaikille laitteille ja ruuduille. Pienempiä uudistuksia kuultiin myös olemassa oleviin työkaluihin sekä erityisesti niiden välisiin integraatioihin ja yhteisiin palveluihin liittyen. Adoben visio yhä integroidummasta Marketing Cloud-perheestä jatkaa siis konkretisoitumistaan, ja pelaa paikkaansa kansainvälisten vertailujen kärjessä*

Kumppanuuksilla kasvua
Adoben suurimpia uutisia konferenssissa oli tuore kumppanuus Microsoftin kanssa, joka tuo asiakasdatan yhä lähemmäs Adoben pilvipalveluita. Se, mitä Adoben Marketing Cloudin ja Microsoft Dynamicsin liitto konkreettisesti tarkoittaa jäi kuitenkin toistaiseksi vielä salaisuudeksi. Kumppanuudet olivat tapetilla myös laajemmin: kiinnostavia Adoben pilveä täydentäviä ratkaisuja esiteltiin mm. myymäläanalytiikkaan ja -markkinointiin ja verkkokaupan sisältöjen reaaliaikaiseen kilpailijavertailuun liittyen. Adidas ja muut caset taas korostivat markkinointipartnereiden merkitystä tekemisen vauhdittajina – ja saipa myös Avaus Marketing Summitin Live-TV:ssä hehkutusta omilta asiakkailtaan.

”Marketing beyond marketing”
Yhteisenä teemana läpi konferenssin toistui markkinoinnin merkitys organisaatioiden muutosvoimana. Adoben EMEA:n Director Mark Zablanin mukaan 3/4 eurooppalaisista markkinoijista näkee markkinoinnin roolin nyt suurempana kuin koskaan aiemmin. ”Customer experience is your brand” – digitaalisuuden myötä asiakas kohtaa yrityksen yhä useammin ja markkinoinnilla on parhaat pelipaikat mahdollistaa yhtenäinen kokemus eri kosketuspisteissä. Näyttävänä esimerkkinä tästä Coca-cola demosi sisältöjen monikanavaista hallinnointia optimoimalla livenä Piccadilly Circuksen legendaarista screenia sekä valittujen automaattien näyttöjä. Myös Adobe Labsin protoesimerkit myös osoittivat, että sisältöjen ja niitä tukevien ratkaisujen, kuten Adobe Experience Manager, merkitys jatkaa vain kasvuaan.

*esim. Forrester, Marketing Enterprise Software Suites, Q4 2014

Teksti: Anna Multanen