Asiakkuusindeksi 2016: S-Pankki nousi kärkeen asiakasuskollisuudessa

asiakkuusindeksi

Yritysten asiakasuskollisuutta seuraavan Asiakkuusindeksi 2016 -tutkimuksen ykkössijalle on noussut S-Pankki. Veikkaus nousi viime vuoden viidenneltä sijalta toiseksi. Kolmikon täydentää tasapisteissä olleet OnniBus sekä Osuuspankki. Kovimmasta noususta vastasi LähiTapiola, joka kipusi listalla 11 sijaa ylöspäin. Tänään julkistetun tutkimuksen ovat tehneet Asiakkuusmarkkinointiliitto (ASML) ja Avaus Marketing Innovations Oy.

 

Tänä vuonna parhaiten menestyivät kehittämiseen ja markkinointiin satsanneet kotimaiset yritykset. Uutta asiakaskokemusta ja edullista hintaa tarjoavat kansainväliset tulokkaat saivat myös hyviä sijoituksia. S-Pankki ja moni muu kotimainen pankki pärjäsivät edellisvuosia paremmin, samalla kuin etumatka suuriin pohjoismaisiin pankkeihin lisääntyi. Suomi haluaa nyt hoitaa raha- ja vakuutusasiansa tutun, mielellään osuustoiminnallisen yrityksen kanssa. Tästä kertoo S-, Pop- ja Osuuspankin sijoitukset ja LähiTapiolan vahva nousu tutkimustuloksissa.

”Asiakastiedon ja analytiikan käyttö on vahvassa murroksessa. Tätä aluetta parhaiten, ketterimmin ja luovimmin orkestroivat yritykset tuottavat parasta asiakaskokemusta. Ne keräävät potin ja kerryttävät etumatkaa”, tiivistää ASML:n toimitusjohtaja Jari Perko.

Suomalaisen terveydenhuollon mullistuminen ja siirtymä yksityisten palvelujen puolelle näkyy Diacorin ja Cityterveyden hyvillä sijoituksilla, samalla kuin kunnallinen terveydenhuolto painii kehittämishaasteidensa parissa.

Onnibusin jatkunut nousu indeksissä sekä uusi tulokas Uber kertovat lähimatkustamisen murroksesta. Avauksen partneri Tom Nickels uskoo, että uudistajat ja vahvat tulokkaat tulevat menestymään entistä paremmin lähivuosina. ”Niitä suositellaan lähipiirissä enemmän kuin perinteisiä toimijoita ja asiakaskokemukset ovat keskimääräistä parempia”, sanoo Nickels.

Vähittäiskaupassa vuosia kestänyt Lidlin nousukiito näyttää nyt taantuneen. K- ja S-ryhmien hintakampanjointi näyttää purreen ainakin toistaiseksi.

Suomalaisten yritysten asiakasuskollisuutta on tutkittu ASML:n ja Avaus Marketing Innovationsin toimesta jo kahdeksan vuoden ajan.Tutkimukseen osallistui noin 2500 kuluttajaa arvioiden asiakaskokemuksiaan 55 yrityksessä. http://asiakkuusindeksi.fi/

Lisätietoja:

Jari Perko
Toimitusjohtaja, Asiakkuusmarkkinointiliitto
Puh. +358 (0)40 5659 700
jari.perko@asml.fi

Tom Nickels
Partner
Avaus Marketing Innovations Oy
Puh. +358(0)40 544 3348
tom.nickels@avaus.fi