Asiakkuusindeksi 2015 -tulokset julkistettiin

asiakkuusindeksi

Uudistaminen ratkaisee asiakkuuksien luonnissa

Yritysten asiakasuskollisuutta mittaavan Asiakkuusindeksi 2015 -tutkimuksen voitti Osuuspankki. Lidl nousi kymmenenneltä sijalta toiseksi. Kärkikolmikon täydentää Yle Areena. Kovimmasta noususta vastasi Pohjola, joka kipusi listalla 18 sijaa ylöspäin. Tiistaina 3.11. julkistetun tutkimuksen ovat tehneet Asiakkuusmarkkinointiliitto (ASML) ja Avaus Marketing Innovations Oy.

Osuuspankilla on Suomen uskollisimmat asiakkaat Asiakkuusindeksi 2015-tutkimuksen mukaan. Toiseksi uskollisimmat ovat Lidlillä ja kolmanneksi nousi kärkikymmenikön ulkopuolelta Yle Areena. Vahvimman nousun teki Pohjola noustuaan 18 sijaa viime vuodesta. Kärkikymmeniköstä löytyy neljä pankkia ja kaksi matkailualan yritystä. Näiden seuraksi muilta toimialoilta on viime vuoden tapaan Hobby Hall, Veikkaus sekä VR.

Lidl on vähittäiskaupparyhmässä ohittanut pitkään toimialan ykköspaikkaa pitäneen S-Kaupat. Yhdellä indeksin osa-alueella S-Kaupat johtaa – suosittelussa – mutta asiakkaiden ostoaikeissa ja pysyvyydessä Lidl on kasvattanut etäisyyttä kilpailijoihin. Lidl näyttää vahvistaneen muita kilpailutekijöitä kuin hintaa, kuten liikepaikkoja, valikoimaa, huomioimista ja kotimaisuutta. “Yhdessä helppous ja huokeus näyttävät muodostavan tulosten mukaan varsinaisen tehokaksikon. Vaivattomuuden synnyttämisprosessi edellyttää datarihmojen jatkuvaa analyysiä, ketterää tekemisen alituista tuunaamista”, kommentoi ASML:n toimitusjohtaja Jari Perko

Tulokas OnniBus nousi suoraan asiakaskokemusindeksin ykköseksi. “Kärkeen sijoittuneilla näyttää olevan kyky positiivisiin yllätyksiin arjen asioinnissa”, sanoo Avauksen partneri Tom Nickels. Yllätys voi olla OnniBusin kaltainen palveluinnovaatio, jatkuva kehittyminen kuten Lidlillä, Ylen uudistuva netti-tv ja Norwegianin asenne. “Paikalla ei nyt kannata pysyä kenenkään. Asiakas palkitsee ja rankaisee nyt fiksuja edelläkävijöitä ja uudistajia selvemmin kuin takavuosina”, kertoo Nickels.

Suomalaisten yritysten asiakasuskollisuutta on tutkittu ASML:n ja Avaus Marketing Innovationsin toimesta jo seitsemän vuoden ajan. Asiakkuusindeksi 2015 -tutkimukseen osallistui noin 3000 kuluttajaa. Tutkimuksessa oli mukana yhteensä 53 yritystä. Tutkimukseen osallistuneiden kuluttajien vastausten perusteella on laskettu asiakkuusindeksi, joka mittaa kattavasti muun muassa kuluttajien asiakasuskollisuutta suosittelun ostoaikomuksen ja asiakkuuden pysyvyyden näkökulmasta. Tutkimus esittelee myös paljon muita keskeisiä löydöksiä liittyen asiakaskokemukseen ja kuluttajan sekä yritysten väliseen suhteeseen.

Lisätietoja ja ilmaisen raportin saa Asiakkuusindeksin sivuilta osoitteesta www.asiakkuusindeksi.fi

 

Kiinnostuitko? Ota yhteyttä: